De l’anunci de la selecció de la segona edició i de la invitació als residents de la passada 1a edició a participar al Festival de San Sebastián

L’Acadèmia del Cinema Català va inaugurar fa un any, de la mà de GAC (Guionistes Associats de Catalunya), la Residència de guions, una incubadora de talent cinematogràfic pionera a Catalunya per a l’escriptura de llargmetratges de ficció, dirigida per Carla Simón. “Un projecte com aquest enforteix el múscul de la nostra indústria, amb la idea d’enriquir la cinematografia catalana i millorar-ne la qualitat”, destaca la cineasta, implicada en aquesta iniciativa des de la seva fundació. “Recordeu Estrany riu, Sants, Beba, Els homes i els dies, Dasha, Vi la noche que nunca se acaba, Blau gelat pitufo i Entre la pedra i el martell. Molt aviat podreu gaudir d’aquestes històries en una gran pantalla”, afegeix la guanyadora de l'Ós d'Or de la Berlinale, recordant els vuit projectes incubats en la primera edició.

 

Les pel·lícules catalanes que vindran

Abans d'engegar el nou curs el mes d'octubre amb els vuits nous projectes seleccionats, el 25 de setembre es presentaran en el Festival de San Sebastián els projectes dels residents de la primera edició: Mikel Gurrea, Arnau Vilaró, Àlex Lora i Yousra Touri, Helena Santin, Laia Soler, Adriana Fuertes i Arántzazu Ruiz, Nataliya Kolesova i Jaume Claret. Serà en el marc de la jornada KABIA, coorganitzada amb Tabakalera i Elías Querejeta Zine Eskola amb l'objectiu de crear un espai de trobada entre experts de la indústria nacional i internacional i nous cineastes sorgits d’una selecció de 6 programes: Nest, Ikusmira Berriak, Noka Incubadora, Residència de guions, La Incubadora de la ECAM i Cutting Edge Camp de Mannheim. A més, de la mà de Catalan Films, els residents de l’Acadèmia es reuniran amb agents per buscar aliances que permetin avançar el desenvolupament de les vuit produccions.

L'equip professional de la Residència de guions que ha participat en les mentories, classes magistrals i tallers en el curs passat inclou noms com Clàudia Llosa, Carlos Marques-Marcet, Jaime Rosales, Jonás Trueba, Mar Coll, Eva Valiño i cineastes internacionals del prestigi com Wim Wenders, Céline Sciamma o Pedro Costa.

 

Els nous guions de Laura Ferrés, Burnin’ Percebes, Diana Toucedo o Alba Cros

Vuit guions han estat seleccionats en aquesta segona edició, entre ells el de Laura Ferrés, premiada el 2017 amb Los desheredados al Festival de Cannes, als Gaudí i als Goya i directora de La imatge permanent, recentment presentada al Festival de Locarno. Participa enguany com a resident amb el guió de la seva nova pel·lícula, El Rei de l’aire, una història emmarcada en el gènere fantàstic, però aferrada a la realitat, on el vent és una força de la natura lligada a la melancolia, que agita amb violència tant l'ànim com els castells inflables.

Burnin’ Percebes, pseudònim dels directors Juan González i Fernando Martínez, està darrere de Royal Films, una pel·lícula que pren el nom de la productora encarregada de realitzar films pornogràfics per al rei Alfonso XIII.  Després d’El fantástico caso del Golem i La reina de los lagartos, el duet es planteja el repte d’una ficció d’època que recrea l’entorn del Borbó el 1925.

La protagonista de Querer vivir un grito, de Diana Toucedo i Fernando Pomares, és una arquitecta que treballa en projectes humanitaris i que entra en una profunda crisi identitària i moral quan emprèn la cerca d’una dona siriana amb qui havia col·laborat. Toucedo, cineasta i muntadora, va estrenar a la Berlinale la seva òpera prima, Trinta lumes.

La perspectiva de gènere està especialment present en el cinema de dues de les residents en aquest curs 2023-2024. Alba Cros, codirectora de Les amigues de l'Àgata i del documental Alteritats, escriu ara a Deriva (L’amor a batzegades), un assaig visual i íntim a través de les reflexions que Saó, la seva protagonista, té al voltant de l'amor. Un diàleg entre la realitat i la utopia, entre la ficció i la seva pròpia veritat, que la portarà a descobrir-se incapaç d'estimar quan, en el fons, és el que més desitja. També Elena Molina ha focalitzat la seva obra documental en la defensa dels drets humans amb el gènere en el punt de mira, amb títols com Remember my name, seleccionat a Málaga, i Rêve de Mousse i rodatges a Burkina Faso, el desert del Sàhara, Cap Verd o Haití. El dilema de les anguiles, amb el que ha estat seleccionada a la segona edició de la Residència de guions, és el seu primer projecte de ficció i en ell narra la història de quatre noies que per primera vegada a la seva vida tenen una habitació i un bany propis, després d'haver crescut en un pis d'acollida.

 

Els guions de tres òperes primes

La Residència acompanyarà en aquesta segona edició els guions de tres òperes primes. El llargmetratge d’animació d’Anna Solanas i Marc Riba, Hàbitat, que retrata deu personatges peculiars habitants d’un edifici convertit en un microcosmos del tot absurd i surrealista. Una sàtira cruenta, a vegades un pèl desagradable, sobre els fràgils equilibris que sustenten la nostra societat. A El fum, la muntanya, de Joan Marc Voces, el protagonista és un bomber de Barcelona, que es desplaça a El Pont de Vilomara per ajudar a apagar el foc que crema el bosc i allà s’endinsa en un record de la seva àvia. Àngel Tolosa construeix a Emut la història d’un nen de deu anys, que viu un estiu amb el seu pare a una masia de la Segarra. La seva parella embarassada i el nen conviuran amb un nou model de família on brollen nous lligams.

 

Llengua catalana, paritat de gènere, talent jove i diversitat

La Residència de guions de l’Acadèmia ha rebut en aquesta segona edició 348 sol·licituds de participació, de les quals un 10% procedia de fora de Catalunya. El 64% dels projectes presentats a la convocatòria eren en versió original catalana, el 33% castellana i el 3% en altres llengües, una collita de la qual s’han seleccionat finalment sis projectes en VOCAT i dos en VOCAST (l’Acadèmia  garanteix la participació de projectes en llengua catalana contemplant a les seves bases un mínim del 50% dels projectes seleccionats en català). També garanteix la paritat, amb un mínim del 50% de llargmetratges escrits o coescrits per dones, i l’accés dels joves, amb un mínim de dos projectes que han d’estar signats per joves menors de 30 anys.

Previous
Previous

El mes de la il·lusió i el descobriment

Next
Next

Punt i seguit