Sacsejar els projectes, redescobrir mirades i mantenir la connexió amb la indústria

Jaume Claret Muxart, Marin Karmitz, Maui Alena i Carlos Marqués-Marcet a la Residència de guions el mes d’octubre

A la crònica anterior dèiem que Estrany riu era la pel·lícula de l’any. I aquest mes hem començat justament amb una sessió del seu director (i resident de la primera edició) Jaume Claret Muxart.

Durant la trobada ens va obrir el procés creatiu: va compartir decisions preses en diferents moments del desenvolupament i va mostrar materials de treball (guió, dossiers, proves, assajos i altres documents) que permeten intuir l’abast global de la creació i entendre com es va anar construint la pel·lícula des de dins i ajudar a copsar el pas per la Residència.

Dies més tard, gràcies a la col·laboració amb l’Escola de Cinema de Barcelona (ECIB), vam poder assistir a una sessió oberta amb Marin Karmitz (productor, director i fundador de MK2. La trobada va girar entorn de la seva trajectòria, des dels inicis fins a l’etapa actual, repassant com els seus interessos i conviccions han estat sempre el motor de les decisions (també empresarials)  que han marcat el seu camí. La jornada acabava amb la projecció d’una de les pel·lícules estrella en la filmografia com a productor de Karmitz: Tres colors: Blau de Krzysztof Kieślowski a la qual han assistit els i les residents, gràcies a l’acord amb la Filmoteca de Catalunya.

I aquest mes ha sigut el moment del tan esperat primer retir.

Com cada edició, ha tingut lloc a Faberllull (Olot), on les residents han passat cinc dies de treball intensiu en un context pensat per afavorir la concentració i l’intercanvi. L’experiència ha superat amb escreix les expectatives inicials.

Les sessions han estat conduïdes pel consultor de guions argentí  Maui Alena i el cineasta Carlos Marques-Marcet, director de Polvo Serán i 10.000km que han proposat metodologies orientades a sacsejar la mirada sobre els projectes i obligar a replantejar-los des de punts de vista nous. Han treballat sobre els personatges, el tema, la tensió i els diferents elements que conformen una història, tot amb l’objectiu de localitzar o reafirmar el nucli dramàtic de cada història i explorar els personatges amb una major profunditat.

El component col·lectiu ha estat clau: posar els projectes en veu alta, contrastar-los, donar i rebre retorns, practicar una escolta activa i compromesa. La convivència, alhora, ha actuat com a punt de cohesió del grup, generant un clima de confiança, generositat i cura mútua que ha acabat permeant també la manera d’abordar els projectes. Més enllà dels avenços de guió, s’ha consolidat un sentiment de comunitat que els sosté.

Encarem el tercer mes de la Residència amb la il·lusió i les ganes intactes, entrant ara en una fase de treball més quirúrgica sobre l’estructura i els personatges, disposades a seguir aprofundint-hi amb la mateixa energia amb què vam començar. I sempre, sempre, amb la generositat com a punt de partida.

Next
Next

Oberta la convocatòria per a la primera edició de la formació en consultoria de la Residència de guions de l’Acadèmia del Cinema Català