Humanitat, cor i tecnologia

Jaume Ripoll, Pedro Costa, Anna Giralt i Jorge Caballero, professionals que s’han trobat amb els residents durant el mes de febrer.

Jaume Ripoll amb les i els residents

Febrer va arrencar amb un esmorzar (gràcies Forn Elias!) de les nostres residents amb en Jaume Ripoll, responsable de FILMIN, plataforma per excel·lència del cinema d’autor a l’Estat espanyol, i per tant la finestra on hi ha moltes possibilitats que s’acabin veient les futures pel·lícules de les nostres guionistes. Ripoll ens va compartir processos de treball i maneres en les quals la plataforma participa de les pel·lícules habitualment: com accedir-hi, quins son els tempos i els requisits, el tipus de partenariat que tenen amb les distribuïdores independents de cinema, amb altres plataformes, televisions i diversos agents del sector.

El reconegut cineasta portuguès Pedro Costa va venir també a trobar-se amb les nostres autores per  compartir el seu procés creatiu i com ha anat variant des de l’inici de la seva carrera fins l’actualitat. El cinema que el va formar és el que admira: el cinema clàssic, el nou cinema nord-americà. El cinema sense diàlegs és el que l’inspira. La part de documental que té el cinema és el que més li interessa. És un acèrrim defensor de la transmissió oral i ho aplica en el seu procés creatiu en el moment de creació i ideació de les seves històries. Un gran defensor també de la tecnologia i dels avenços digitals i de com poder usar-los en cinema pel bé de la producció. Costa va transmetre a les residents la necessitat de ser capaç de reduir l’absurditat en el guió, tota aquella informació supèrflua que no aporta res a la història. El cinema ha de ser veritat, ha de partir d’una realitat i aquesta no és filosofia. Tenim la responsabilitat de no mentir quan fem cinema, en el relat i la història i en la manera de produir i treballar. Concentració i humanitat serien els dos conceptes clau del cinema en el que ell creu.

I d’un autor que aprofita la tecnologia a un taller sobre intel·ligència artificial aplicada al procés creatiu d’escriptura de guió cinematogràfic impartit per Anna Giralt i Jorge Caballero. Productors, directors però també investigadors del camp de l’AI, Giralt i Caballero van obrir als residents tot un món fascinant. Després de situar-nos en el moment espai-temporal en el que ens trobem en aquesta tecnologia -d’on venim, on som i cap a on tendim a nivell global amb l’AI- els dos cineastes van presentar i proposar eines útils que els residents poden fer introduir en el moment de l’escriptura cinematogràfica, ja sigui per desbloquejar nusos creatius, per proposar alternatives, per analitzar el text o per, en definitiva, mirar les històries i els guions amb unes altre ulleres que no solem usar. Malgrat la recança a tot l allò que implica la intel·ligència artificial en el mon i, més concretament, en el mon creatiu,  Giralt i Caballero  aposten per no adoptar una postura de defensa contra la hipotètica destrucció de processos, ii si en canvi per aprendre a utilitzar-la a favor nostre. Al llarg de tota la història, art i tecnologia han hagut de sumar per esdevenir obra artística i l’AI es presenta com una eina per ajudar-nos en el procés creatiu, per experimentar, però mai per anul·lar-lo. Al final, la intel·ligència artificial no podrà suplir mai el cor que tenen les nostres autores.

Previous
Previous

La màgia de compartir el cinema

Next
Next

Cerquem la tensió de les històries. “Qualsevol forma d’art és infinita”